Parabels over producten van één euro

door Dirk Vis

Een sprookjesachtige wereld met crises, excessen en waardebepalingen die magisch-realistisch tot stand komen.

Deze zomer maakt Gids-redacteur Dirk Vis een tocht langs de Actions, Eurolands, Poundstores en 99c-shops van Nederland en omstreken. Hij koopt er voor slechts 1€ alledaagse voorwerpen die zijn bedacht, geschetst, gespuitgiet, gemonteerd, gefotografeerd, verpakt, verscheept en uitgestald. Zo’n één-euro-product is een veelvoorkomend ding met nauwelijks consequenties. Precies het omgekeerde dus van wat in de economie heet een zwarte zwaan: een onwaarschijnlijke gebeurtenis met grote consequenties. Vis koopt 1€-producten en schrijft er parabels over. Na de zomer verschijnt er een bijzonder vormgegeven bundel van in het Engels bij Onomatopee, waarin deze alledaagse producten de levens van de mensen om hen heen drastisch veranderen: nieuwe zwarte zwanen.

Nu wil Dirk Vis zelf een zwarte zwaan worden. Voor het symbolische bedrag van 1€ leest hij zo’n parabel voor, waar je maar wil. Op een duintop op Terschelling, aan de afdeling personeelszaken van je kantoor, aan je oppaskinderen, aan de vereniging van aandeelhouders, aan het hele team winkelmedewerkers, maar ook aan je oma of op het strand. De zomer is nog lang. Geef op de website productparabels.nl aan waar en wanneer je je parabel wilt hebben en leg vast een euro opzij.

Beeld: Eva-Fiore Kovacovsky