In de meest recente Gids schrijft Cyrille Offermans over Ausgewählte Übertreibungen van Peter Sloterdijk en Staat van verwarring van Ad Verbrugge. Zowel Sloterdijk als Verbrugge treedt op in een filosofisch televisieprogramma, maar Offermans valt vooral op hoezeer zij verschillen, met name wat betreft hun visies op onderwijs. Volgens Verbrugge moet ‘kennisoverdracht weer het alfa en omega van het onderwijs worden’, terwijl Sloterdijk die kennisoverdracht ‘het schadelijkste van alle oud-Europese concepten’ noemt. Offermans laat hiermee zien hoezeer de visies van Sloterdijk en Verbrugge op het civilisatieproces verschillen. Lees de hele bespreking hier. Froukje Wirtz reageerde met de volgende ingezonden brief:
Geachte redactie,
Ik ben in het geheel niet tevreden over de boekbespreking van Cyrille Offermans: Denken in tweespraak van Diderot tot Sloterdijk in De Gids, 2013 nr. 6.
Eerst boeiend, maar dan maakt Offermans, zoals hij zelf zegt: een sprong in de tijd: hij stapt over naar met name Peter Sloterdijk en Ad Verbrugge. De afbeeldingen van betreffende boeken staan erbij. Offermans is duidelijk lyrisch over Sloterdijks Ausgewählte Übertreibungen. Mag zijn. ‘Opmonterend’ en ‘schade toebrengen aan de domheid’ zijn enkele predicaten die volgens Offermans bij Sloterdijk zouden horen. Persoonlijk vond ik de dubbele catastrofe die Sloterdijk in Je moet je leven veranderen in het vooruitzicht stelt niet echt opmonterend.
In het gedeelte over Verbrugge’s nieuwe boek Staat van verwarring wordt gestart met een donderpreek over Verbrugges televisie-optredens, vervolgens krijgt diens standpunt over kennisoverdracht en het huidige onderwijs ervan langs. Ook hier wordt Sloterdijk weer ten tonele gevoerd: “De redding van het cognitieve libido zou het kernproject van de school moeten worden”. Inderdaad verstandig van Sloterdijk om dit een Übertreibung te noemen.
Nergens lees ik iets over de moedige actualiteitsdiagnose die Verbrugge onderneemt. Vanuit een bestseller tracht hij de huidige, postmoderne verwarring tussen de seksen te beschrijven en een duiding te geven van de erop volgende gespletenheid en mogelijke heling. Ik geef toe dat ik het boek nog niet helemaal uit heb, maar ik heb niets kunnen ontdekken over kennisoverdracht en het huidige onderwijs dat een vergelijking van De staat van verwarring en Ausgewählte Übertreibungen rechtvaardigt. Of het zou het ‘verlangen naar waardigheid’ moeten zijn.
Met hartelijke groet,
Froukje D. Wirtz.
***
Lees de bespreking van Offermans hier: Denken in tweespraak van Diderot tot Sloterdijk in De Gids, 2013 nr. 6.